Hormoonyoga

Hormoon Yoga is een holistische vorm van beweging en heeft effect op je lichaam en je geest. Doel van deze vorm van yoga is om met gerichte aandacht de hormoon balans te herstellen. Door tijdens de oefeningen je te richten op de hoofd hormoonklieren, de schildklier, hypofyse en eierstokken, stimuleer je de hormoonbalans en de orgaanwerking. Er zijn veel verschillende technieken en series, ik noem er enkele van.

Hormoonserie Dinah Rodrigues

Deze serie bestaat uit 12 oefeningen, is dynamisch met mooie rustige momenten en leidt tot snelle resultaten bij regelmatige beoefening. Er horen een aantal specifieke technieken bij als de vuuradem of bhastrika en het energiecircuit of de kleine hemelse kringloop (micro cosmic orbit) een begrip uit de Tao. Het grootste effect krijg je door regelmatige beoefening en dat vraagt wat van je inzet. Wanneer je de hele serie uit het hoofd kent, kan je deze in 30 minuten uitvoeren. Je kunt er ook voor kiezen om steeds een aantal oefeningen te kiezen die je beoefent naargelang de behoefte van het moment.

Hormoonherstel yogales

In de loop der jaren is er een mix ontstaan waarbij ik een aantal technieken en series combineer welke ik zelf heel fijn vind. Ayurveda yogaseries gecombineerd met hormoon oefeningen en Chi Gongseries. Tijdens de les is er veel persoonlijke aandacht, wat heb jij nodig op dit moment? En voor ontspanning aangezien stress een belangrijke oorzaak kan zijn van hormonale disbalans.

Hormoonyoga is geschikt voor vrouwen met pms, een kinderwens, (vervroegde) overgang, pcos en andere hormonale klachten. Als je overspannen bent of burn-out klachten hebt, kan hormoonyoga ook effectief zijn. De hormonen kunnen in balans komen zodat klachten kunnen verminderen, verlichten of verdwijnen. Daarnaast worden de vitaliteit en kracht verhoogd.

Ook als je geen klachten hebt is hormoonyoga fijn, omdat het de vitaliteit en kracht verhoogt. Het helpt je om lekker(der) in je vel te zitten en om heerlijk te ontspannen.