Hormoonyoga

Hormoon Yoga is een holistische vorm van beweging en heeft effect op je lichaam en je geest. Doel van deze vorm van yoga is om met gerichte aandacht de hormoon balans te herstellen. Door tijdens de oefeningen je te richten op de hoofd hormoonklieren, de schildklier, hypofyse en eierstokken, stimuleer je de hormoonbalans en de orgaanwerking. Er zijn veel verschillende technieken en series, ik noem er enkele van.

Hormoonserie Dinah Rodrigues

Deze serie bestaat uit 12 oefeningen, is dynamisch met mooie rustige momenten en leidt tot snelle resultaten bij regelmatige beoefening. Er horen een aantal specifieke technieken bij als de vuuradem of bhastrika en het energiecircuit of de kleine hemelse kringloop (micro cosmic orbit) een begrip uit de Tao. Het grootste effect krijg je door regelmatige beoefening en dat vraagt wat van je inzet. Wanneer je de hele serie uit het hoofd kent, kan je deze in 30 minuten uitvoeren. Je kunt er ook voor kiezen om steeds een aantal oefeningen te kiezen die je beoefent naargelang de behoefte van het moment.

Hormoonherstel yogales

In de loop der jaren is er een mix ontstaan waarbij ik een aantal technieken en series combineer welke ik zelf heel fijn vind. Ayurveda yogaseries gecombineerd met hormoon oefeningen en Chi Gongseries. Tijdens de les is er veel persoonlijke aandacht, wat heb jij nodig op dit moment? En voor ontspanning aangezien stress een belangrijke oorzaak kan zijn van hormonale disbalans.

Hormoonyoga is geschikt voor vrouwen met pms, een kinderwens, (vervroegde) overgang, pcos en andere hormonale klachten. Als je overspannen bent of burn-out klachten hebt, kan hormoonyoga ook effectief zijn. De hormonen kunnen in balans komen zodat klachten kunnen verminderen, verlichten of verdwijnen. Daarnaast worden de vitaliteit en kracht verhoogd.

Ook als je geen klachten hebt is hormoonyoga fijn, omdat het de vitaliteit en kracht verhoogt. Het helpt je om lekker(der) in je vel te zitten en om heerlijk te ontspannen.

Stoelyoga

Ik was heel benieuwd wat stoelyoga me zou brengen en na het volgen van een bijscholing en het geven van de lessen aan een wekelijkse vaste groep, ben ik nu helemaal fan. Ik ben blij verrast en enthousiast over het effect ervan en de vele mogelijkheden die je ermee hebt.

Deelnemers zijn heel gevarieerd in leeftijd en lang niet altijd ouderen, waarbij zitten op een mat niet goed meer lukt. Zo zijn er mensen met rugklachten, fybromyalgie, artritis, ptts stoornis en is de les toegankelijk voor een nog veel grotere groep. Denk aan mensen met weinig energie, herstellende van ziekte of operatie en aan mensen in een rolstoel.

Kenmerkend voor de les is comfortabel bewegen en tegelijk de houdingsspieren te verstevigen. Alles binnen de grenzen van de eigen mogelijkheid. Deelnemers worden aangespoord om vooral het lichamelijk effect van de oefening goed waar te nemen en te stoppen wanneer het nodig is.

Er is tijdens de les veel aandacht voor ontspanning en spanning in het lichaam, voor de adembeweging en het waarnemen van de adem en ruimte zoeken in het lichaam.  Dit alles met een goede dosis humor omdat lachen vanzelf ontspanning en ontlading brengt. En soms doen we een stoeldansje op muziek.

Effecten van stoelyoga:

  • Lichaamsbewustzijn
  • Spanning opheffen en ruimte ervaren
  • Steviger op de voeten en benen staan
  • De houdingsspieren verstevigen
  • Gewrichten losmaken
  • Ademruimte
  • Ontspanning

QiGong

Naast yoga is mijn favoriete bewegingsvorm QiGong. Gebaseerd op de Chinese Medische Leer is QiGong erop gericht om lichaam en geest in balans te brengen en gezond te houden. Door zachte vloeiende bewegingen op de adem en in aandacht uit te voeren, kom je in een meditatieve staat van beweging. Dit bevordert de doorstroming van de energie of qi en maakt lichaam en geest sterker en helpt stress en negatieve emoties te beheersen.
Tijdens een bijscholing QiGong voor yogadocenten heb ik me laten inspireren door Mimi Kuo Deemer, zij combineert Yoga met QiGong en gebruikt daarbij veel beeldtaal, als wolken verdrijven of de beer zwemt in de oceaan.

De zachte en vloeiende oefeningen zijn sierlijk en eenvoudig uit te voeren, voor iedereen geschikt en een weldaad voor lichaam en geest.

Omdat stress een enorme invloed heeft op onze gezondheid en ons geestelijk welzijn, maak ik vaak gebruik van QiGong in mijn lessen.